Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Kiamat Sudah Dekat


Sebagaimana yang telah diberitakan kepada kita, waktu diatara diutusnya Nabi Muhammad (pboh) dengan waktu kiamat dangatlah hampir. Itulah yang dikhabarkan nabi sendiri, untuk menyedarkan kita agar bersedia menghadapinya.

Meskipun perkara ini telah diketahui ramai, namun kebanyakan dari kita sering tak sedar atau berpura tak sedar, dan lalai dan larut dalam kehidupan dunia.

Sejenak, mari kita kembali membaca dan menyaksikan beberapa bukti konkret tanda betapa dekatnya hari kiamat. Agar hati tersedar dan hidup kembali. Hari yang mengakhiri sebuah kehidupan peradaban manusia di dunia menuju sebuah kehidupan panjang, kekal dan abadi; kehidupan akhirat. Sebagai sebuah peringatan yang nyata bagi setiap yang memiliki akal fikiran.

" ….dan berilah peringatan, karena sesungguhnya peringatan itu
bermanfaat bagi orang-orang yang beriman"

Diantara tanda kiamat yang diberitakan oleh Rasulullah sholallohu alaihi wasalam yang kini telah nyata di depan mata kita adalah;
" Sesungguhnya di antara tanda-tanda akan datangnya kiamat adalah jika ilmu(agama) diangkat/hilang, kebodohan dikukuhkan , khamr/minuman keras diminum dan perzinaan tampak nyata" (HR Bukari, muslim dan ahmad)

Tanda ini dikategorikan dalam tanda kiamat sughra (kecil) bukan tanda yang besar. Namun bukan bererti memberikan kesempatan bagi kita untuk terus bersantai dan menghela nafas panjang, dengan mengatakan "kiamat masih jauh". Bahkan perkara ini seharusnya menjadi pelajaran, demikian semestinya seorang muslim berfikir. Kita juga perlu memenjatkan rasa syukur, kerana Allah masih memberikan kesempatan bagi kita untuk beramal dalam iman dan islam, menuliskan catatan kebaikan dalam buku kehidupan kita.

Masih ada kesempatan.
Kiamat Sudah Dekat________________________

0 comments: